Tip na zpěvníky
Jedná se o zpěvníky Písničky z pohádek a dětských filmů. Mám rovnou 1,2,3 i 4. K tomu jsem si také pořídila Nejlepší hity zpěvník Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka.
Můžete do nich nahlédnout v těchto fotografiích. Vždycky jsou písničky proložené i textem a zároveň jsou písničky rozdělené podle témat nebo podle jednotlivých pohádek.
Pokud máte zájem, v eshopu na vás čeká pěkná výuková sada POHÁDKY, kterou můžete objednat v PDF i vyhotovenou.
Zpěvník je trochu náročnější na hru na klavír.
Taky chci v tomto článku s vámi sdílet naši společnou aktivitu s Verunkou. Chtěla si sama sednout k pianinu a HRÁT.
Byla nadšená. Bušila do kláves a zkoušela, co dělají jednotlivé tóny.
Víte, co je zajímavé? Nechtěla, abych hrála já a zpívala. Chtěla prostě jen zkoušet, co dokáže ona sama.
Tak jsem jí jen nechala si osahat hudební nástroj a prozkoumat, co všechno s ním dokáže. Škoda, že nedosáhne na pedály. :D
Pokud máte možnost dítěti poskytnout hru na jakýkoliv hudební nástroj, nebojte se a nechte ho chvíli dělat randál. I to je potřeba. :-)
I tady vám můžu sepsat kompetence, kdyby vás zajímaly nebo jste je někam potřebovali zapsat. ;)
,,Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání klade důraz na celkový rozvoj osobnosti, a to jak po stránce psychické, tak i fyzické. S psychickým vývojem dítěte v podstatě souvisejí všechny hudební činnosti. V předškolní výchově preferujeme především zpěv a pohyb. Obě činnosti vedou k uvolnění psychického napětí a získání optimistického pohledu na svět. Poslech hudby pak souvisí především s relaxací a zklidněním hyperaktivních dětí."
Text a informace jsou čerpané z Metodického portálu RVP.cz. Také sepisuju mé zkušenosti z práce v mateřské škole a z výchovného působení na moji dceru.
Hra na hudební nástroj
rozvoj jemné motoriky
relaxace
uvolnění
chápání morálních a společenských hodnot
tradice národa
Pohyb
kultivace pohybu
rozvoj hrubé motoriky
vedení ke správnému držení těla
hra na tělo
improvizace
hudebně-pohybové hry
taneční hra
Poslech hudby
rozvoj sluchové percepce
rozvoj neverbální komunikace
vyjádření pocitů z hudby - mohou malovat během poslechu
vnímání, koncentrace
estetické cítění
navození emočního prožitku
Často jsem děti nechávala ve třídě (po ukončení řízené činnosti) stoupnout si k pianu a nechat je zabrnkat do kláves. Pěkně se uvolnily, že dovolím jakoby něco, co ne vždycky mohou. Posílilo to naše přátelství. Je ale potřeba zavčasu hru utnout. :D
- Relaxace
i. po pohybové činnosti, cvičení, následuje relaxace. Ráda jsem děti uložila jako berušky po létě na koberec, děti se schoulely třeba do klubíčka, zavřely oči a poslouchaly klidnou hudbu. Všechny děti mlčely a jen zklidnily tělíčka a koncentrovaly se jen na hudbu. Já chodila mezi nimi a hladila je plyšáčkem po tváři. Koho jsem pohladila, ten se mohl posadit a protáhnout se, případně se připravit na svačinku.
ii. relaxační hudbu jsem také pouštěla před spinkáním/odpočinkem. Když jsem jim dočetla pohádku, zavřela se knížka. Když předtím hezky poslouchaly čtení, za odměnu jsem pustila například Enju před Vánoci, nebo jakoukoliv ,,vážnou" hudbu či zvuky přírody na CD. Pozor ale, některým dětem hudba vadí, nemohou při ní usnout. Nabízí se varianta, že buď hraje chvilku na začátku odpočinku nebo na konci odpočinku a díky hudbě se děti pomalu probouzí. Poslední varianta mne napadá - děti, co ocení relaxační hudbu - dát blíž k přehrávači a hudbu ztlumit tak, aby ty děti dál - nerušila.
Další ověřené informace naleznete přímo na zdroji:
https://clanky.rvp.cz/clanek/k/p/394/HUDEBNI-VYCHOVA-A-VZDELAVACI-OBSAH-RVP-PV.html